E-shopy se stávají stále oblíbenější mezi podnikateli, kteří je provozují, ale hlavně mezi koncovými zákazníky. Neustále vznikají nové, jelikož internet je dnes místem s obrovským vlivem na prodej služeb a produktů.
Téměř každý, kdo dnes neprovozuje e-shop, si v podstatě upírá zisky, což je samozřejmě škoda. Pakliže i vy zvažujete, zda si svůj vlastní internetový obchod otevřít, tento článek je určen právě pro vás.
Zřízení e-shopu není v dnešní době nikterak složitý proces. Těžší naopak je, aby byl úspěšný.
Jaké jsou možnosti?
Pakliže usoudíte, že i vy byste si rádi založili vlastní e-shop, máte v podstatě tři možnosti, jak to můžete uskutečnit. Existují hned tři různá e-shopová řešení, přičemž každé z nich má své plusy a mínusy.
Těmito řešeními jsou pronájem e-shopu, e-shop na míru a e-shop zdarma. Už v počátcích vytváření e-shopu je potřeba vědět, co konkrétně si od něj představujete. Podle toho se rozhodnout pro jedno z řešení.
Je dobré se hned v úvodu podívat na to, které funkce jednotlivé alternativy nabízejí a vybrat si takové e-shopové řešení, jenž vám poskytne to, co potřebujete.
Dodejme, že e-shop zdarma ve formě open-source řešení sice láká na nízkou investici, avšak má svoje limity, zatímco tvorba e-shopu na míru stojí nemalou finanční částku.
Je tudíž vhodné se zamyslet nad velikostí svého podnikání a rozsahu služeb či produktů, které chcete na svém e-shopu nabízet. Třeba vám tak postačí si e-shop pouze pronajmout.
Testování e-shopu
V první řadě se nabízí otázka, zda se vůbec vyplatí provést testování e-shopu. Jestliže chcete mít úspěšný internetový obchod, dá se říct, že je to prakticky nutností. Vyvarujete se tím mnohdy i vysokým částkám za zřízení e-shopu bez toho, aniž byste měli jistotu, že vše v ostrém provozu funguje, jak má.
Proč je testování e-shopu důležité?
Testování a výsledky, které přinese, jsou neocenitelnou zpětnou vazbou, která vám ukáže chyby, které byste třeba sami nenašli. Nehledě na to, že vás přiměje ke zlepšení nejen celého e-shopu, ale i kvality celého vašeho podnikání.
Možnosti testování
Testování e-shopu se v podstatě provádí ze dvou úhlů pohledu, a sice z pohledu správce, který zajišťuje technickou podporu obchodu, a pohledu zákazníka. Tím je konkrétně myšleno uživatelské testování.
To se zabývá především nákupním procesem, který by měl každému zákazníkovi co nejvíce ulehčit nákup na e-shopu. Oba z uvedených pohledů se navzájem ovlivňují a podle toho je potřeba obchod uzpůsobit.
Co vše se testuje?
V první řadě je potřeba si definovat, co byste na svém e-shopu rádi otestovali. Podle toho se následně volí metoda, která vám k tomu dopomůže. Můžete tedy testovat kupříkladu celkovou orientaci na e-shopu, schopnost vyhledávání konkrétního zboží; to, jak váš e-shop zvládá objednávky, uplatňování slev či realizaci specifických způsobů platby a další faktory.
Obzvláště v dnešní době je důležité se ubezpečit, že se internetový obchod správně zobrazuje v počítači i na chytrých telefonech a tabletech.
Existuje řada firem a podobných služeb, které se testováním e-shopů přímo zaobírají, nicméně stejně tak máte možnost oslovit lidi kolem sebe a zrealizovat tzv. „domácí testování.“ To se provádí buď dálkově nebo při osobním styku, který se hodí lépe, jelikož okamžitě dostanete zpětnou vazbu.
Je důležité při tom oslovit vhodný statistický vzorek, tudíž aby lidé, jenž se testování zúčastní, byli z co možno nejširšího spektra. V ideálním případě se pak zaměřte na ty, kteří by se mohli potenciálně stát vašimi zákazníky a zajímají se o produkty ve sféře, kterou nabízíte.
Mělo by se jednat i o lidi, které osobně neznáte, protože zpětná vazba od přátel či rodiny nemusí být vždy zcela objektivní.
Po vyhodnocení testování byste pak měli mít už jasno v tom, jaké e-shopové řešení je pro vás to nejvhodnější. Začít s testováním můžete např. na e-shopovém řešení Zoner inShop, které nabízí bezplatné testovací období na 60 dní. Možnost zřízení e-shopu inShop najdete na www.inshop.cz